DE BALIBODE 2015 Nummer 23

20 maart 2015 - Sanur, Indonesië

Hallo, allemaal,

Vandaag komt de reislogger vanaf Gili Air. We zijn Sanur ontvlucht vanwege Nyepi, de nationale stiltedag, dan is alles gesloten en mag je niet van het terrein van het hotel. Geen auto's, geen brommers maar ook het vliegveld is gesloten en de TV staat op zwart en daar hadden we geen zin in. Gisteren zijn wij, Hilly, Anita Roeland en Wim dus vertrokken. Om half negen werden we vanuit Bumas gehaald. Eerst naar het ticketbureau om kaartjes te kopen voor de snelle boot en toen naar het strand, daar nog even gewacht en vervolgens in de boot gegaan We waren met een kleine veertig passagiers die ofwel naar Lombok, of naar Gili Trawangan of naar Gili Air moesten. Na ongeveer twee uur varen kwamen we aan in Sengigi op Lombok daar gingen de eerste passagiers er uit en kwamen er nieuwe bij. Vervolgens naar Gili Trawangan, daar moesten we uitstappen, even wachten en toen in een wat kleinere boot met z'n tienen op naar Gili Air. Daar aangekomen namen we de lokale taxi, een paard en wagen en werden we naar ons hotel gebracht dat aan de andere kant van het eiland lag, een ritje van zo'n 20 minuten, Gili Air heeft een doorsnede van ongeveer een kilometer en is ongeveer rond dus het eiland is goed te belopen maar niet met bagage bij een graad of dertig. Aan het eind van ons ritje kwamen we aan in ons hotel, er om heen was het erg rommelig en waren ze aan het verbouwen, maar onze kamers waren heel netjes en schoon. Helaas viel er op de stoelen en de voorzieningen bij het zwembad nog wel wat op te merken , maar voor het vervolg laat ik aan Anita over. Die stoelen waaren voor het merendeel kapot en de zeer dunne kussentjes die erop lagen leken op een lek waterbed. Op naar het strand, helaas hetzelfde, ook het zwembad was aan elkaar gekit en dat liet weer los , zodat het net was of er zakdoekjes met snot rond dreven, zeer smerig. Het water was wel helder, het was het idee. Het ontbijt daarentegen was zeer zeer goed, niets dan lof.

Wij 's avonds alle hotels af en er eentje gevonden die nog 2 kamers had, de rest zit vanaf morgen vol, vanwege Nyepi. Weer terug op zoek naar de eigenaar, een erg aardige Zwitser die nu na zo'n 15 jaar verwaarlozing de boel gaat renoveren. Maar ja, daar hebben wij nu niets aan, hij vond het geen probleem dat wij weggingen en kon het ook nog begrijpen. Vanmorgen de koffers over het hek getild (zie foto's) en 20 meter verder het volgende hotel in. Een leuk schoon huisje met rieten dak, een buiten badkamer en een heel mooie klamboe om het bed. We hebben lekker aan het strand gelegen op zitbanken met kussens en zitkussens, het zeewater is hier lichtgroen en soms zwemt er een vis tussen je benen door. Het is jammer dat Wim zeer verkouden is en bijna niet kan ademen zodat hij het grootste deel van de dag op bed heeft gelegen. De andere 3 hebben om half drie even een rondje eiland gelopen. Mooie natuur gezien en grappige dingen die echt bij een eilandje horen. Zie alle foto's, morgen een extra mail, welterusten ik ga slapen.

Groetjes Anita en Wim

1. Lieke Huigens:
    20 maart 2015
    Zo, wat een avonturen. Hjet doet me denken aan die keer dat Jaap en ik een hotel ontvlucht zijn vanwege de krakkemikkige accommodatie! Ik denk dat Gili ongeveer even groot/klein is als Komodo. Lopen er ook Gilimonsters rond? Pas dan maar op! Hoe lang blijven jullie daar? Wij zijn hier vandaag nog precies twee maanden; wat gaat het hard! Wat komt er veel kijken bij zo'n verhuizing! Gelukkig is het de allerlaatste keer. Nog een fijne tijd daarginds; probeer gezond te blijven. Oh ja, er is hier nu een zonsverduistering bezig (80 %), maar het is te bewolkt om er wat van te zien. Enfin, ik had toch geen brilletjes kunnen kopen. Tot gauw, via internet of face-to-face.
    Groeten van Jaap en Lieke.
  2. H de Kleijn:
    20 maart 2015
    Hallo Wim en Anita
    We hebben al die tijd dat jullie overwinteren op Bali en nu op Gili Air enorm genoten van jullie verhalen . Op deze manier zijn we toch goed op de hoogte gebleven van alles wat zich afspeelde op ons geliefde Bali zowel in woord als beeld . Nog heel veel plezier en blijf genieten .
    Groetjes van Riet en Herman