DE BALIBODE 2015 Nummer 22

17 maart 2015 - Sanur, Indonesië

Lieve familie, vrienden en andere fans van de Balibode,

Dinsdagavond in Sanur, deze Balibode verschijnt wat later want er was tot gisteren niet veel te schrijven Allen het vermelden van de king prawn dag op zaterdag, zie foto, vonden we onvoldoende, dus maar even wachten. Net hoor ik naast me op de TV dat de temperatuur ook in Nederland aan het stijgen is dus geniet er maar van daar in dat voor ons verre landje. Vanochtend gingen we al vroeg op de fiets naar het woonhuis van Norman onze strandbaas, zijn kleinzoon was 1 maand en 1 week ( Hindustaanse maand en week) oud en dan is er een grote ceremonie waarvoor ook wij waren uitgenodigd. Norman heeft een mooi huis met een huistempel en daar ging de ceremonie plaats vinden. We kregen eerst even wat te drinken en eten, voor Wybe heerlijke lumpurs, en de baby werd geshowd, het was al een stevige jongen. Natuurlijk werden er enorm veel foto's gemaakt door iedereen, zie ook ons resultaat. Na een poosje verscheen de priester met twee vrouwelijke hulpjes en de ceremonie kon beginnen. Hij begon met een belletje te rinkelen en hield dat ongeveer anderhalf uur vol. Alle offergaven werden gezegend en voortdurend werden de goden aangeroepen. Ondertussen kwamen en gingen er belangstellenden, de hele familie was aanwezig en kletste er lustig op los. bijna niemand had aandacht voor de priester. Ook de kippen , 2 in een mand moesten eraan geloven, zij werden ook vrolijk met eerst water, daarna een soort zand en as en vervolgens met ketjap besprenkeld. Toen dit allemaal achter de rug was kon de baby met ouders het podium betreden, om eveneens gezegend te worden. De baby kreeg een armbandje van stof en eentje gehaakt, plus een gehaakt slierte op het haar, natuurlijk werd hij ook bekogeld met water, hij maakte er niets van en sliep bijna de hele tijd. Daarna was er een complete maaltijd, die door de familie gemaakt was, erg lekker en erg Indonesisch. Het was heel bijzonder allemaal en des te leuker omdat we bijna de hele familie kennen. Na twee uur hebben we ons fietsje gepakt en naar het strand gegaan, zijn daar op onze klaar staande bedjes gekropen. Het zeewater was heerlijk en de zon laat zich ook van de goede kant zien. Ons volgende bericht komt van de Gili's, morgen om 8.30 uur worden we opgehaald. Dikke kus

Anita en Wim

1. Serv:
    17 maart 2015
    Wat boffen jullie toch ! Leuk om alles zo mee te maken .