DE BALIBODE 2015 Nummer 16

24 februari 2015 - Sanur, Indonesië

Hallo, alle lezers,

Vandaag vrijdag begon de dag somber en het regende, Anita wilde niet nat worden en stelde het zwemmen uit tot acht uur. Het werd droog en ik ging naar de bakker. Vervolgens met de visa meneer gebeld en ja hoor het scheen voor elkaar te zijn, hij kwam ons om twee uur halen om met het brommertje naar kantor Emigrasie te gaan, we spraken af dat hij ons op het strand zou af halen. Anita ging vervolgens met Lily naar de kapper, er moest weer een stukje af en ik ging met Wiebe naar het strand. Kopje balikoffie gedronken en toen kwamen Roeland en Hilly er ook aan al ging het wel dreigen. Om half elf begon het tte hozen en het hield niet meer op. Kwart over twaalf belde Anita mij, ze was in Bumas en zei kom maar met de bemo ( de lokale goedkope bus ) terug en bel maar wat de visa man wil. Alle straten stonden blank er was bijna geen doorkomen aan. Dus de man zei, het gaat vandaag niet door, ik kom maandag wel, overmacht niets aan te doen, inmiddels werd het droog en hebben wij een hapje gegeten, daarna heb ik een tukje gedaan en is Anita met Lily gaan shoppen, hopelijk blijft het nu droog, zodat we vanavond weer op de markt kunnen gaan eten. Om 10.00uur vanmorgen scheiden onze wegen en Lil en ik gingen eerst thee drinken met een half gebakje en om 11.00 uur stond de kapper klaar. Keurig gewassen, gemasseerd en geknipt zagen we er na een half uur perfect uit. Alleen buiten leek het wel noodweer, wij mochten lekker binnen blijven zitten terwijl de mensen buiten steeds verder naar elkaar toekropen en onder het afdak van het restaurant en met bescherming van paraplu's probeerden droog te blijven. Na drie kwartier kwamen we er achter dat het voorlopig niet droog zou worden. Ik wordt steeds geplaagd met mijn poncho maar dit maal was ik blij dat ik ze mee had en hebben wij ons er maar in gehezen, capuchon op touwtje onder de kin en op naar het hotel. Lil vroeg nog of haar haar goed zat (onder die kap) en geen foto maken hoor. Wij op de fiets , iedereen lachen, de straten waren een groot zwembad en langs rijdende auto's maakte grote golven over ons fietsende kabouters heen. Na een kop thee en uiteindelijk weer droog weer wij samen weer op pad. We hebben een nieuw hotel bekeken van veel cement en erg modern, we zijn door een leuk meisje rondgeleid en hebben prachtige kamers gezien, de goedkoopste was maar 385 dollar per nacht tot 500 voor iets mooier, daarna hadden ze nog luxer voor iets meer????? Wij zeiden dat we 3 maanden bleven, dan konden we wel korting krijgen zei ze, ze zag ons zeker voor vol aan. Na een welkoms drankje hebben we vriendelijk afscheid genomen en buiten tegen elkaar gezegd dat het ons niet zo boeide en we er natuurlijk niet heen gaan. Ondanks de regen toch een boeiende dag.

Vandaag zaterdag begon stralend een lekker zonnetje en een beetje broeierig, maar wat wil je met al die regen. Toen we gisteren op het strand zaten keken we naar een hele dikke boom die naast ons stond, Roeland haalde de storm van vorig jaar aan maar wij, Wiebe, Roeland en Wim, concludeerden dat deze boom niet om kon waaien die was zo stevig dat zou niet gebeuren. En dus vandaag, we zaten net na te genieten van onze wekelijkse garnalen lunch, begon het toch weer te regenen zo tegen half twee. Na een poosje ging het harder waaien en ja hoor daar gingen de eerste parasols, kussens en andere zaken door de lucht. Ook onder het afdak bij Norman ging het te keer en met z'n allen probeerden we te redden wat er te redden was en wat gebeurde er, de grote dikke boom woei om op het toiletgebouw van steen en ook tegen het afdak van Norman, grote paniek maar we hebben ons gered, zie ook de foto's. Na een poosje fietsen Hilly, Anita en ik terug naar Bumas, Roeland bleef nog wat helpen. De wind was inmiddels wat minder geworden maar overal takken op de weg en er was al een boom volledig opgeruimd. We kwamen in Bumas aan liepen naar onze kamer en ja hoor de enorm grote mangoboom net voor onze kamer lag om tegen een grote palmboom en had net niet ons terras en dat van Roeland en Hilly geraakt, een enorme ravage dat is ook op de foto's te zien gelukkig bleef ons gebouw onbeschadigd en moest er alleen fiks gewerkt worden om alles op te ruimen, het was me dus het dagje wel maar we hadden tenminste weer wat te schrijven en hopen dat het morgen zondag droog blijft dan zien we wel wat er op het strand nog meer gebeurd is. Zondag, een perfecte dag en de hele dag droog, helaas werden onze oren zowel op Bumas als op het strand geteisterd door de kettingzagen die de omgevallen bomen moesten verkleinen om op te ruimen. Maar om half twee wren ze klaar was het strand weer schoon en was er veel minder schaduw. Eind van de middag weeg gebakken banaantjes het kon niet op. maandagavond, na een klein buitje hedenochtend, bleef het gelukkig droog en zou de brommertocht gemaakt kunnen worden. Vanochtend maar eerst koffie gedronken, je moet de dag tenslotte doorkomen, tussen de middag een hapje gegeten, dat konden we aan de straat kopen bij een verkoper op de brommer erg lekker maar een beetje heet. We hadden met onze visumman afgesproken dat hij om 1 uur bij het hotel zou zijn, ik ging om kwart voor kijken en ja hoor ze zaten al in de lobby op ons te wachten. Wij kregen een helm en stapten achterop, na ongeveer een kwartier kwamen we aan bij het Kantor Emigrasie de heren gingen de leges betalen en wij konden wachten tot we opgeroepen werden om een foto te maken tien vingerafdrukken en een elektronische handtekening. Het wachten duurde ruim twee uur, onze paspoorten werden volgens ons steeds onderaan de stapel gelegd, maar uiteindelijk lukte het en met twee dagen krijgen we onze paspoorten terug met het verlengde visum. Om half vier wren we terug in Bumas, Anita ging nog even zwemmen en ik heb een tukkie gedaan. Vanavond nog even gegeten en op het strand wt gedronken en vervolgens ben ik dit laatste stukje van de balibode gaan schrijven en maakt Anita de kaarten voor Bas en Janna klaar. Zo dit was wel een heel uitgebreide Balibode, de volgende zal vast wel wat korter worden.

Groetjes en liefs van Anita en Wim

1. Hilly:
    24 februari 2015
    Daar gaan we niet mee akkoord, dan m aa k je maar een leuk verhaaltje. Alle boeken bijna gelezen en ons dan afschepen met minderdat kan toch niet.
  2. Lutz kuipers:
    24 februari 2015
    wat zijn jullie druk, je hebt toch vacantie?
  3. Suze andre:
    26 februari 2015
    Wat een spannend verhaal leuk om elke keer je verhaal te lezen nog veel.plezier op bali