Balibode 18

4 maart 2014 - Sanur, Indonesië

Hallo lezers,

Gisteren met z'n vieren naar Ubud geweest, het Arma museum, voor ons de tweede keer dit jaar. Ook deze keer weer erg genoten lieve lezers en veel foto's gemaakt. Het volgende gebeurde bij het koffie drinken, een keurige jongeman sprak ons aan en vroeg of we later in het andere restaurant wat gingen eten, misschien was ons antwoord. Een uurtje of 3 later waren we er en gingen iets drinken en eten en wie kwam er aan , ja hoor onze jongeman (helemaal happy ) omdat wij er zaten. Nu konden we even vragen of hij toevallig wist waar Agung Rai, de eigenaar, was omdat Wim hem een pet belooft had. Jawel dat wist hij: naar Jakarta voor een bruiloft en ik ben zijn zoon (hoe bedoel je toeval). Daarna leuk verhalen gewisseld , pet afgegeven met de groeten en natuurlijk de prachtige villa's bekeken die in het park staan. Ze kosten wat maaaaaar dan heb je ook wat. Na 5 uur weer richting hotel, waar we moe met een prettig gevoel aan kwamen. Vandaag onze eerste dag met de hele dag volop zon en geen enkele bui of bewolking, niet te geloven wat heerlijk. Woensdag werd er een belangrijke inwoonster van Sanur gecremeerd aan het strand, ze was de 4e vrouw (ja dat kan hier nog) van een hoogstaand persoon. De eerste was al overleden en de andere twee waren aanwezig. Het hele dorp lag een poos stil vanwege de processie en het hele dorp liep uit om erbij aanwezig te zijn. Er was een grote koe gebouwd en een vele verdiepingen hoog gevaarte waar ze bovenin lag. Je bent altijd bang dat alles om zal vallen, het moet een lange weg gaan voor het bij de markt (de crematie plaats) is. Wij zijn niet gaan kijken, wij hadden de vorige nog te vers in gedachte. Aan het strand lag vandaag de bovenkant van een tempeltje in het water, aangespoeld . Het was van hout en de deurtjes hadden een heel mooi patroon, handgemaakt, ik had ze er graag uit gehaald maar helaas geen hamer en koevoet te vinden in mijn tas en die had ik nodig om ze eruit te slopen, dus alleen een foto ervan. Zondag, weer zo'n mooie dag, Bambang had gebeld met een beetje onduidelijk verhaal dat hij ons om 15.00 uur kwam halen om bij hun te eten. Dat werd dus de hele dag wachten want het heeft geen zin om eerst naar het strand te gaan en om 13.30 uur weer terug voor een douche. Vlak voor vertrek belde hij dat er geen vervoer was en of we een taxi wilden nemen naar de Hardy's in Nusa Dua, zo gezegd zo gedaan, hij zou daar op ons wachten. Nu het was andersom, drie kwartier na aankomst verscheen hij op de brommer, geen auto zijn vriend was niet op komen dagen. Wij hadden inmiddels hoofdpijn van de herrie bij Hardy's  en de warmte (het was een van de mooiste dagen tot nu toe). Volgende taxi in en op weg naar zijn huis, daar aangekomen waren er mensen van zijn hotel om afscheid te nemen en Sussy had voor iedereen gekookt met wat hulp van vrienden. Op 9 maart heeft hij een andere baan. Voor ons werd het een aantal uren afzien want je verstaat elkaar niet en je zit ongemakkelijk, ze denken dat wij zoiets fantastisch vinden (niet dus). Daarna was er wel een auto en konden we naar huis, bekaf waren we. Vandaag weer gewoon met een aantal anderen lekker naar het strand en vanavond ijskoffie in ons eigenste restaurantje, heerlijk. Lieve mensen tot de volgende keer, kus

1. Johan en Ria:
    4 maart 2014
    Wij hebben de beide crematies nog meegemaakt, zowel de eerste van de lagere en de tweede van de hogere kaste met de zwarte stier. Een zeer indrukwekkende gebeurtenis ook al hadden we dit in het verleden al enkele malen meegemaakt.
    Ook die mooie voorlaatste mooie warme zonnige dag. Was tevens een van onze laatste dagen op Bali. Weggebracht door onze Balinese vrienden naar de luchthaven, vervolgens met de KLM weer naar Nederland en nu net wakker met de witte aanslag van de lichte nachtvorst op onze auto en de tuin.
    Weer even een geheel andere wereld. Met de jetlag valt het ,tot zover, wel mee. Nu met de ochtendjas weer aan, aan het ontbijt, maar wel binnen met een beschermde muur tegen de elementen om ons heen.
    Groeten, ook naar voor ons bekende mensen die daar nog zijn.
    Johan en Ria.
    Ps . Dat deurtje is van ons. Wij waren er al eerder bij. Komen we het volgende jaar ophalen.........
  2. Jos Burgwal:
    4 maart 2014
    Prachtige foto,s en mooie verhalen. Wat zien jullie er gezond uit, kan ook niet anders. Ik begrijp jullie ongemak over het etentje bij jullie familietje. Heerlijk om dan weer een dagje te hebben op jullie favoriete stekje dit seizoen. Hoe gaat het met het restaurantje van de dochter en schoonzoon. Gisteren een half uurtje geskyped met onze vriendin in sanur. Van haar hoorde ik ook dat het weer aan het stabiliseren was, met hoge temperaturen. Zij gaan met Njepi een paar dagen naar Bandung .de kennis uit dat clubje, die toen wij vertrokken op het randje lag met knokkelkoorts, heeft het gered. Wij krijgen de 14e onze nieuwe pup . Een foto kopiëren in deze reactie lukt helaas niet. Als je me een mailadres stuurt kan ik ook nog foto's sturen van het Lange Voorhout volop met bloeiende crocussen.
  3. Mieke:
    5 maart 2014
    Hier is het nu ook lekker weer alles loopt al uit dat zal
    schrikken zijn als je thuis komt geniet nog lekker
    groetjes liefs L M