DE BALIBODE 2016 dertiende jaargang nummer 21

11 maart 2016 - Komodo, Indonesië

Lieve familie vrienden enz.

Iets later dan normaal, het is nu vrijdagavond 19.50 uur en we zijn net terug van de markt in Labuan Bajo, waar we gebakken inktvisjes  en garnalen hebben gegeten met wat rijst, groente en een redelijke sambal met djeroek ofwel sinaasappelsap en dat alles voor de somma van 90.000 rupiah dat is ongeveer € 6,30. Het smaakte heerlijk. Nu de belevenissen na onze varanenjacht. Na lekker uitgerust te zijn gingen we in het hotel eten, dat was erg eenvoudig, er was bami, nasi kipnuggets en soep, het was redelijk maar niet om over naar huis te schrijven, wat ik toch doe. Woensdag bij het zwembad gebleven, de stoelen waren wat hard en niet erg comfortabel, maar er is niets beters. Om een uurtje of vijf naar het dorp gelopen, een tochtje van 12 minuten downhill dus wel te doen. Overal rondgekeken, vooral de vismarkt was geweldig, ladingen gedroogde gezouten vis, echt iets voor Wybe, daarna een ijsje gegeten als toetje en vervolgens gingen we vis eten, het werd een plat geslagen snapper met rijst en wat groente, plus een enorm hete sambal. We vonden de vis lekker, de groente stelde niets voor. Toen we besloten terug te lopen de berg op begon het gigantisch te regenen dus lopen was geen optie. We kregen met heel veel moeite een taxi, of beter gezegd vervoer, want iedereen geeft zich uit voor taxichauffeur na wat tawarren ofwel afdingen konden we voor 30000 rupiah naar het hotel. Donderdag ook geen bijzondere plannen, we wilden alleen info inwinnen over een tripje op vrijdag. Nu bleek dat dit soort dingen hier ongeveer twee keer zoveel kosten dan in Sanur, maar uiteindelijk hebben we via de regelaar van het hotel een tripje geboekt naar Tado een dorpje op ongeveer 45 km van Labuan Bajo, maar de rit zou zeker twee uur duren. Wij hebben onze inzichten over Flores moeten bijstellen, we dachten een eilandje maar overland is de lengte van Flores 650 kilometer, het is dus ongeveer 24 uur rijden van de ene kant van het eiland naar de andere. Dit komt ook door de enorme hoogteverschillen en de geweldig bochtige weg. De weg naar Tado was spectaculair prachtige uitzichten en de chauffeur wist veel te vertellen en maakte ook grappen. Onderweg kwamen we veel buffalo's tegen en de driver wist te vertellen dat er twee soorten zijn de Flores en de Chinese . Waarop wij vroegen wat is het verschil als antwoord kregen we te horen dat de Flores Buffalo more lantefanter was dan de andere. Een tweede vraag: Wat is de reden dat de varaan wel buffalo eet en geen varken (oplossing volgende week) , Wim had een mooi antwoord jullie ook?

Onderweg gestopt bij een macadamia plantage, noten gezocht en gegeten en uitleg gekregen over de productie, ook dronk ik daar Flores koffie en die is veel lekkerder dan Bali koffie, dat komt door de manier van roosteren en malen Ook hebben we de moderne manier van rijstverwerking gezien, en komt een man met een machine naar het dorp behandeld daar de ruwe rijst en wordt in rijst of met geld betaald. Vervolgens gingen we naar het dorpje daar was een soort ontvangstgebouwtje waar we ontvangen werden ik zal maar zeggen door het dorpshoofd. Hij vertelde ons over de verschillende rituelen die er plaats vonden er werd daarbij gedanst met maskers op hij deed het voor. Dit waren allemaal ceremonien die al heel lang bestaan, de bewoners van Flores hadden vroeger hun eigen geloof, nu is een groot deel katholiek, je ziet dan ook overal kerken maar het vroegere geloof wordt er naast beleden heel vreemd maar er werd vrij over gesproken. We kregen een heerlijke lunch met rode rijst een sajoer, gebakken ei en cashewnotensambal, ik vond het erg lekker het smaakte een beetje naar pindakaas met sambal. Na de lunch zijn we door het dorp gelopen, er werden matten gevlochten en manden, ook wees hij allerlei bomen en bladen aan die allerlei ziekten en kwalen konden genezen, het was allemaal puur natuur Op de terugweg nog vanille zien groeien en cacao en ook de salak ofwel slangenfruit, zo genoemd omdat de huid van de vrucht op slangenhuid lijkt. Tenslotte nog bij een tempe en tofu fabriekje langs gegaan om te zien hoe dat gemaakt werd, het was bijzonder maar de reuk ook ik vond die geur niet lekker.

Daarna terug naar het hotel, nog een duik in het zwembad  en vervolgens het begin van deze Balibode. Morgen vliegen we terug naar Bali kijken of onze kamer al weer vrij is

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Adrie:
    12 maart 2016
    Wat een belevenissen op Floris. Allemaal heel bijzonder om te ervaren voor jullie. Het is een
    weer een onvergetelijke vakantie met dit tripje naar Floris. Het is wel een beetje jaloers makend makend hoor! Lieve Wim&Anita geniet maar lekker van de laatste weken van jullie vakantie. Groetjes Adrie&Fred