DE BALIBODE 2016 dertiende jaargang nummer 20

8 maart 2016 - Komodo, Indonesië

Lieve familie en vrienden,

Vanaf het betoverende Flores de twintigste Balibode, waarbij ik tureluurs word van de vliegen om me heen maar eerst nog de belevenissen vanaf vrijdag. Dat is vlug gebeurd want er was weinig te beleven, alles ging z'n gangetje. Overal staat alles in het teken van de komende Nyepi en  Oggo Oggo er worden zakken vol offermandjes en aanverwante zaken gemaakt, en grote tribunes op de straat gebouwd voor de optocht op dinsdagavond, wij maken er niets van mee want het was onze bewuste keus om die dagen naar Floris te gaan en Nyepi te ontvluchten. Vrijdag even afscheid genomen van Robin en Joop verder alleen nog lekker gegeten. Zondag was de laatste dag dat we Wybe en Lily zagen, zij vertrekken dinsdag. Ze boden ons een dineetje aan in Mona Lisa hun vaste koffierestaurant om de hoek bij Bumas. Ik had een geweldige ikan pepes echt fantastisch en ook de anderen hebben gesmuld, vervolgens afscheid genomen en op naar Ari Putri de koffers gepakt voor onze reis naar Flores. Maandag op ons gemak ontbeten nadat Anita haar dagelijkse zwemoefeningen had gedaan. Afscheid genomen van een paar vertrekkende Ari Putrinezen en wachten op de taxi die Irene had besteld om half elf. Er is sinds dit jaar een nieuwe wijze van taxi bestellen een soort Uber maar volgens zeggen door de overheid gesubsidieerd, voor 60000 rupiah reden we naar het vliegveld met z'n vieren, een ritje dat normaal gemiddeld het dubbele kost. Op het vliegveld ingechecked, we kregen rij 1 stoel a/c en d/f, dus de eerste rij achter de cockpit met extra veel beenruimte. We vlogen met Lion air een bekende Indonesische prijsbreker. Na en vlotte vlucht met door het raam enkele foto's gemaakt landden we om half drie op Labuan Bajo, waar de chauffeur van het hotel al stond te wachten. Na een kwartiertje kwamen we aan bij ons Golo Hilltop Hotel dat zijn naam eer aan deed pal op de heuvel met een fantastisch  uitzicht over zee. Een uiterst vriendelijke ontvangst door een Nederlandse mevrouw, het hotel wordt zoals het heet uitgebaat door Nederlanders, werden ons de kamers gewezen en dus weer dat geweldige uitzicht. Voor onze trip naar de varanen werd een mannetje geregeld en de afspraken voor dinsdag  waren snel  gemaakt, vertrekken om zes uur in de morgen, ontbijt verzorgt door het hotel op de boot nuttigen en varen maar. Maar eerst nog de avondmaaltijd, er werd ons verteld dat het hotel een eenvoudige kaart had maar dat je heel goed kon eten aan een restaurantje aan de weg met uitzicht op zee. Dus wij besloten daar te gaan eten, het was behoorlijk vol met erg veel rasta kapsels. Het uitzicht was overweldigend prachtige kleuren maar geen camera mee. De kaart was eenvoudig, die was er niet wel een heel uitgebreide drankkaart waar je alles, dus ook de enorme sortering sterke drank kon bestellen in glazen of flessen, dus bestelden wij warme thee, Peter een biertje en Irene water. Op onze vraag wat er te eten was was het antwoord, vis op de barbecue met rijst of frites of kip met rijst of frites Als vis was er red snapper dus dat leek ons wel wat, na een poosje was onze tafel gereed en stond alles opgediend, Ik had een redelijke vis, Anita had bijna alleen graten met hier en daar wat vis, Irene had iets meer en Peter een soort kippenpoot van redelijk formaat, maar er waren maar een stuk of tien frietjes bij dus moest er meteen bijbesteld en betaald worden. De smaak was goed, de groente met saus minimaal, de prijs behoorlijk hoog dus helaas niet voor herhaling vatbaar en we besloten direct om dinsdag na onze trip in het hotel te gaan eten.  Ook gingen we gisteravond nog ons toetje halen in ons hotel Bananen Fritters ofwel gebakken banaan erg lekker en genoeg voor z'n vieren. Vanochtend om half zes opgestaan om ons avontuur te beginnen, ons verhaal vertel ik morgen in een supplement van deze balibode anders wordt mijn verhaal te lang. Ik schrijf deze bode om 17.20 uur dinsdag, we hebben nogal wat problemen  met het internet, dus misschien lukt het niet met de foto's, we zien wel.

Groetje Anita en Wim

1. Lieke Huigens:
    8 maart 2016
    Spannend, Komodo! Ik ben benieuwd naar jullie wederwaardigheden op het eilandje met de monsters. Wij waren er tijdens onze Australië-cruise, en ik vond het een hele belevenis. Corrie heeft lekker warme pantoffels voor me gebreid, lief hè? Nog een fijne tijd, deze laatste paar weken.
    Groet en zoen van
    Lieke
  2. Johan en Ria:
    8 maart 2016
    Geniet er nog maar van. Wij zullen er voor zorgen dat, als je weer in Nederland aankomt, de thermostaat omhoog wordt gezet. Zorg er voor dat je zelf geen voer wordt van deze leuke hagedisjes. Wij hebben, behalve dan in het Bali-bird park, deze in Indonesië, nog nooit gezien. Wel in Zuid Thailand en een iets ander soort. Geduchte jongens zijn het en mooi van lelijkheid. Gaan de foto's nog wel zien. Dachten trouwens dat jullie met Roeland en Hilly Sybinga naar Flores zouden gaan.
    Groetjes vanuit een koud Nederland,
    Johan en Ria
  3. Lydia:
    8 maart 2016
    Ik heb genoten van het verhaal en de prachtige foto's naar Floris. Knap om elke week het dagelijkse leven te beschrijven voor de thuisblijvers !!
    Mijn verhaal blijft kort. Het is hier koud ook al ruik je het voorjaar. Geniet daarom nog maar van het schitterende land en de zon !!! Tot later, groet, Lydia